ROI (Return of Investments) je ukazatel pro sledování návratnosti investic. Je to velmi důležitý, ne-li nejdůležitější ukazatel pro sledování efektivity vynaložených prostředků. Je stejně důležitý pro velkou firmu i pro malého začínajícího podnikatele.
Za reklamu platíme, je proto důležité sledovat správné ukazatele, které nám napoví, zda je naše investice do online reklamy efektivní a jaký nám přináší zisk.
KPI (Key Performance Indicators) je zkratka pro klíčové ukazatele výkonnosti. Zatímco ROI je finančním ukazatelem, KPI může být vyjádřeno různými jednotkami. Například při cílu zvyšování povědomí o značce můžou být naším KPI ukazatelem imprese, tedy počet zobrazení naší reklamy. Při sledování návštěvnosti webu to zase mohou být prokliky nebo míra prokliku, tzv. CTR (Click-Through-Rate)
KPI tedy můžeme považovat za důležité ukazatele při plánování marketingové strategie a sledování plnění stanovených cílů. Naproti tomu ROI nám poskytuje informace o finanční výkonnosti jednotlivých složek online reklamy.
ROAS (Return On Advertising Spend) je ukazatel, který uvádí míru návratnosti investic do reklamy. V podstatě se jedná o stejný ukazatel jako je ROI jenom se neuvádí v %, ale uvádí se v korunách. Pokud je tedy výsledek při výpočtu ROAS nižší než 1, je investice do reklamy ztrátová.
Níže si uvedeme výpočty pro jednotlivé ukazatele.
Klíčové ukazatele výkonnosti jsou různé. To, které se mají sledovat závisí od Vaší marketingové strategie a stanovených cílů. Jiné ukazatele bude sledovat provozovatel webu, který chce především získat návštěvníky a jiné bude sledovat majitel eshopu, který chce zejména generovat konverze (tedy tržby, potažmo zisk).
Pokud je pro nás cílem zvýšení návštěvnosti stránek, potom základními ukazateli, které budeme sledovat jsou prokliky a míra prokliku (CTR).
V případě, že chceme zvýšit povědomí o značce budeme sledovat imprese (zobrazení reklamy), opět pro nás bude skvělým ukazatelem CTR a také nás bude zajímat dosah a frekvece (dosah nám říká kolik lidí vidělo naši reklamu a frekvece zase kolikrát viděl jeden člověk naši reklamu). Vzhledem k tomu, že při rozšíření povědomí o značce se právě kvůli širokému zásahu využívá obsahová síť je zde možnost využít model CPM tedy placení za 1000 zobrazení. Lze tak ušetřit náklady na reklamu.
No a když jsme například eshop je naším jednoznačným cílem prodej našich produků. Potom k ukazatelům, kterých bychom si především měli všímat patří konverze, náklady na konverze, míra konverze a také cílová stránka. Můžeme si tak vyhodnotit cílové stránky, které nám generují nejvíce prodejů.
Co říci na závěr? Měřte, sledujte, vyhodnocujte. Dobrá reklama je jenom ta, která se „vyplatí“. Nezapomínejte také na to, že reklama přivede návštevníka, ale web jej musí proměnit v zákazníka. Proto věnujte dostatečnou péči svému webu, ať Vám návštevníky proměňuje v zákazníky, kteří se k Vám rádi budou vracet.
Vložit komentář